Talent ontwikkelen met hoofd, hart en handen
Wereld OriŽntatie

Voor de zaakvakken gebruiken wij de volgende methoden:
- Geschiedenis: Speurtocht
- Aardrijkskunde: Een wereld van verschil
- Natuur & Techniek: Natuniek

Bij al deze zaakvakken maken wij o.a. gebruik van de beschikbare materialen en ondersteunde filmpjes van
Leskompas.n
Deze site is voor de ouders/leerlingen van de school ook toegankelijk via www.leskompas.nl. Hier kunnen de leerlingen bv. de filmpjes terugkijken die de leerkracht tijdens de lessen heeft gebruikt. Log in op de site met de gebruikersnaam 'klimopnederweert' en het  wachtwoord 'groep5'.


Speurtocht:

Dit jaar komende de volgende onderwerpen/hoofdstukken aan bod:
1) Jagers en boeren
2) Romeinen in ons land
3) Tijd van de kastelen en ridders
4) De middeleeuwen
5) Ontdekken en uitvinden

De methode Speurtocht heeft een APPwijzer online, waar ze een aantal app's aangeven die extra ondersteuning kunnen bieden bij de diverse thema's in de diverse groepen. 
Klik
HIER om door te gaan naar de APPwijzer.


Een wereld van verschil:
Een wereld van verschil heeft een thematisch-concentrische opbouw, dat wil zeggen dat de acht centrale thema's van de methode ieder leerjaar in dezelfde volgorde terugkomen. Ieder jaar wordt er zo voortgeborduurd op de kennis die in voorgaande jaren is opgedaan en op de begrippen die daarbij zijn aangeleerd. 
De topografie is een integraal onderdeel van de methode. 
Thema's en doel in groep 5:
1. Bevolking - de aarde : de aardbol, de ligging van het eigen dorp, 
2. Kringloop van gesteente : het ontstaan, functie en gevaren rondom de duinen.
3. Productie: de kinderen krijgen een beeld van een fabriek, vorm en ligging van provincies, kaartvaardigheden o.a. windroos/legenda
4. Kringloop van het water: zuivering en functie van drinkwater, ligging van de rivieren de Rijn en de Maas.
5. Verstedelijking: Landschapskenmerken van het platteland (akker, weiland, kassen, bos), provincies
6. Ingrijpen van de mens: Nederland verdelen in een laag en hoog deel. problemen overstromingen, een aantal hoofdsteden van provincies en rivieren
7. Politieke aspecten: plattegronden bekijken, afstanden bepalen en plattegronden maken, samen geografische beslissingen nemen.
8. Recreatie: relatie tussen vakantieactiviteiten en geografie, aantal hoofdsteden/landen in Europa (topografie)

Voor samenvattingen van de blokken (handig voor het leren van proefwerken): klik
HIER


Natuniek:
Thema 1: Leven
De leerlingen leren dat mensen, planten en dieren allemaal op hun eigen manier aan hun voedsel komen.
Thema 2: Omgeving
De leerlingen leren hoe elektriciteit werkt en waar de energie hiervoor vandaan komt.
Thema 3: Jouw zintuigen
De leerlingen leren hoe constructies sterk gemaakt kunnen worden. Binnen de constructies zijn verbindingen erg belangrijk.
Thema 4: Techniek om je heen
De leerlingen leren hoe constructies sterk gemaakt kunnen worden. Binnen constructies zijn verbindingen er
g belangrijk

De methode Natuniek heeft net als Speurtocht een APPwijzer online, waar ze een aantal app's aangeven die extra ondersteuning kunnen bieden bij de diverse thema's in de diverse groepen. 
Klik 
HIER om door te gaan naar de APPwijzer.